torsdag 24 september 2009

Lingontryffel och lingonpralin

Först kommer bilderna på fyllningen. Mörk choklad och lingon till vänster och vit choklad och lingon till höger. Väldigt fin rosa färg på den vita chokladen.


Jag hade tänkt att det skulle bli tryffel av båda sorterna, dvs man gör fyllningen, låter den stelna och rullar den till små bollar. Sedan kyler man dem innan man till sist doppar dem i smält choklad. Men den vita chokladen ville inte stelna, trots att den stod i frysen i nån timme, så jag fick gjuta skal och spritsa fyllningen i dem. Lite mer jobb med det men det blev bra.


Den rosa fyllningen är lite lös, den rinner ur skalet...

Och här är det färdiga resultatet

Nu finns det säkert några som undrar om receptet. Det har jag hittat på Allt om Mat. Jag gjorde halva receptet och fick 17 mörka tryfflar. Av den vita smeten blev det 24 praliner. (i den vita smeten tog jag bara 0,5 dl grädde till halva receptet eftersom den vita chokladen är rätt mjuk från början).

Å smaken då? Den var helt ok. Lingonsmaken är inte så stark men det kanske kommer när chokladen får stå nån dag eller så. Men jag tror att den mörka är favoriten av de två.

2 kommentarer:

Beata sa...

De ser ju helt underbara ut!

Delta Blue sa...

Mm så gode de ser ut, jag hoppas verkligen att du orkar göra fler så att vi får smaka på nästa styrelsemöte ;-)